ПРОГРАМА ДЛЯ 5 – 9 КЛАСІВ
Пояснювальна записка
Мистецтво –
особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який
передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення
фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність»,
«довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його багатогранним впливом на свідомість і
підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і
творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та
стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя
суспільства.
Визначення
мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями
мистецтва: естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною,
комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і
повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного, діяльнісного
та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних
художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід
сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей,
насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід
спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний
підхід виражається
в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та
пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції
шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання
мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій
у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних
компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої
діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному
самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
·
виховання
в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток
художніх інтересів, естетичних ідеалів;
·
формування
системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
·
розвиток
умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
·
стимулювання здатності учнів до художньо-творчого
самовираження, до
діалогу;
·
розвиток художніх
здібностей, критичного мислення;
·
формування потреби в
естетизації середовища та готовності до участі у
соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
·
наступності
між початковою, основною і старшою школою;
·
поєднання
загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту
освіти;
·
інтегративності,
спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
·
креативності
(пріоритет творчої самореалізації);
·
варіативності
змісту, методів, технологій;
·
діалогічності, полікультурності.
Характеристика структури програми та особливості
організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови
всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній
школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного
викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює
такі ключові естетичні категорії, як види,
жанри, стилі мистецтва. Спільна
тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже змістове наповнення конкретизується
відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне
мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють
художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх
творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми практичної діяльності учнів, під час якої
відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні,
малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють
особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та
образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і
новаторства (7 кл.). У 8 – 9 класах учні
опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому
пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у
культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас
поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно
використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і
літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура»
та ін.
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і
технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він
має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на
навчальну тематику та критерій їх високої
художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для
учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію
уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне
спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має
сприяти зростанню в учнів інтересу до
мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в
них особистісний смисл. Отже, головне надзавдання
вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок
став справжнім уроком мистецтва,
надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя
– на відвідування музеїв, виставок,
театрів тощо.
Загальна тематична структура
програми
Клас
|
Тема
|
Кількість годин на тиждень
|
|
Інтегрований курс
«Мистецтво»
|
|||
Музичне мистецтво
|
Образотворче мистецтво
|
||
5
|
Види мистецтва
|
1
|
1
|
6
|
Жанри
мистецтва
|
1
|
1
|
7
|
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
1
|
1
|
Інтегрований курс
«Мистецтво»
|
|||
8
|
Мистецтво в
культурі минулого
|
1
|
|
9
|
Мистецтво в
культурі сучасності
|
1
|
Особливості оцінювання результатів навчання
Багатокомпонентність змісту мистецької освіти зумовлює
багатофункціональність оцінювання досягнень учнів у цій галузі, єдність діагностичної,
коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної, прогностичної
функцій.
Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти
мають стати основні компетентності:
·
предметні
мистецькі (зокрема інтерпретаційні та діяльно-творчі);
·
міжпредметні
естетичні (естетичні оцінки й ставлення);
·
ключові
(загальнокультурні, інформаційно-комунікативні, соціальні).
Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі
«Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не
рівень його недоліків і прорахунків, а
рівень особистісних досягнень. Як
відомо, значну роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності
(музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору, пропорцій, симультанне
образне сприймання тощо), які впливають на освітні результати учнів. Тому
індивідуальний і диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно
важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка, яка інтегрує результати
різних видів діяльності учнів - інформаційно-пізнавальної, практичної, творчої, - дають змогу
вчителеві об’єктивно, але водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість)
оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх здібностей, проте
характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.
До основних видів оцінювання належать: поточне (виконує діагностичну, стимулюючу коригуючу функції) і підсумкове (семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка та взаємне оцінювання.
Тематична структура програми «Музичне мистецтво» (5 –
7 кл.)
35 год на рік (1 год на
тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас
|
Тема
року
|
Теми
|
5
|
Види
музичного мистецтва
|
Музика як вид мистецтва
|
Народна музика
|
||
Професійна музика
|
||
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва
(образотворче мистецтво, архітектура, література,
театр, цирк, кіно)
|
||
6
|
Жанри музичного мистецтва
|
Жанри камерно-вокальної музики
|
Жанри хорової музики
|
||
Жанри камерно-інструментальної
музики
|
||
Жанри симфонічної музики
|
||
7
|
Музика: діалог
традицій і новаторства
|
Мистецтво
в нашому житті
|
Новітні музичні явища
|
5 клас. Види музичного мистецтва
|
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Музика як
вид мистецтва
Народна музика
|
Учень
знає і
розуміє:
·
основні засоби
музичної виразності, їх роль у створенні
музичного образу;
·
особливості
народних пісень і танців, народних музичних інструментів;
·
значення музики в
житті, зокрема в побуті, медіа-просторі;
уміє:
·
дотримуватися
правил співу;
·
виразно
виконувати народні пісні з елементами театралізації, зокрема обрядові, побутові,
історичні та ін.;
·
створювати
найпростіший ритмічний супровід до пісні;
·
інтерпретувати
зміст прослуханих музичних творів;
·
розрізняти тембри
співацьких голосів, звучання українських народних інструментів;
застосовує:
·
музичні знання та
вміння у власному житті
|
Професійна
музика
Взаємодія
музики
з іншими
видами мистецтва
|
Учень
знає і розуміє:
·
характерні ознаки
програмної та непрограмної, вокальної та інструментальної, хорової та
симфонічної музики;
·
зв’язок народної
і професійної музики;
·
особливості
взаємодії музики та інших видів
мистецтва (образотворче мистецтво, література, театр, цирк, кіно) ;
·
різновиди ансамблів
та оркестрів;
уміє:
·
порівнювати твори
вокальної та інструментальної музики;
·
передавати
музичні образи в малюнках, пластичних імпровізаціях;
·
орієнтуватися в
поняттях «вокальна», «інструментальна», «хорова», «симфонічна музика»;
·
розрізняти тембри
інструментів симфонічного оркестру;
·
характеризувати
засоби музичної виразності;
·
інтерпретувати
зміст музичних творів і творів інших видів мистецтва;
застосовує:
· музичні знання та вміння, зокрема форми взаємодії
музики з іншими видами мистецтва в процесі комунікації
|
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати зміст музичних творів, зокрема у їх взаємозв’язках з
іншими видами мистецтва; передавати враження від музики вербальними,
художніми засобами, засобами ритмопластики та театралізації;
·
виконувати пісні серед однолітків,
у родині з рухами та ритмічним акомпанементом;
·
розуміти зв’язок музики з іншими видами мистецтва, застосовувати
міжпредметні компетентності у
процесі художньо-творчої діяльності;
·
висловлювати власні судження про музику та інші види мистецтва, виявляти
естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з
приводу музики, співпрацювати в малих і великих групах;
·
проявляти допитливість у процесі пізнання музики, використовувати різні
друковані джерела інформації про музичне мистецтво у навчально-пізнавальній та
соціокультурній діяльності
|
|
6 клас. Жанри музичного мистецтва
|
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Жанри
камерно-вокальної музики
Жанри
хорової музики
|
Учень
знає і розуміє:
· характерні ознаки жанрів камерно-вокальної
та хорової музики (пісня, гімн,
романс, кантата, ораторія, меса, літургія та ін.) відповідно до їх
призначення;
уміє:
·
порівнювати камерно-вокальні та хорові
жанри;
· виконувати
пісні, які виражають різні естетичні почуття;
· інтерпретувати
образний зміст камерно-вокальних і хорових творів;
· визначати
композиційну будову (форму) музичних творів різних камерно-вокальних і хорових жанрів, типи
розвитку;
застосовує:
·
набуті знання про вокальну та хорову музику
у власній виконавській діяльності
|
Жанри
камерно- інструментальної музики
Жанри
симфонічної музики
|
Учень
знає і
розуміє:
·
характерні ознаки
музичних жанрів – камерно-інструментальних
(прелюдія, скерцо, ноктюрн, етюд, варіації,
рондо, соната, квартет та ін.), і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія,
симфонічна поема, сюїта та ін.);
·
особливості музичних
циклів, поєднання жанрів;
уміє:
·
співати пісні, зокрема
двоголосні;
·
інтерпретувати інструментальні
твори різних жанрів, визначати їх композиційну будову (форму), типи розвитку
музики;
застосовує:
·
набуті знання про
інструментальну музику в процесі міжособистісного спілкування
|
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати
музичні твори різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи
розвитку музики;
·
виконувати пісні
різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі);
·
застосовувати
набуті музичні знання і вміння для самореалізації, створення домашньої фонотеки, складання програм
шкільних і позашкільних концертів;
·
розуміти зв’язок
музики з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати
міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності;
·
висловлювати
оцінні судження щодо музики різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до
музичної діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку щодо
музики з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та
взаємодопомогу у груповій роботі;
·
- проявляти
активність у процесі пізнання музичного мистецтва, використовувати медіаресурси
(радіо, телебачення тощо) у пошуковій діяльності
|
|
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Музичне
мистецтво
у нашому
житті
|
Учень
знає і розуміє:
·
музичну культуру
рідного краю;
·
особливості
аранжування народної та академічної музики;
·
специфіку
традиційної та сучасної обробки народної музики;
·
особливості відображення
етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
уміє:
·
виразно
виконувати пісні, створювати елементарний супровід до них;
·
порівнювати
оригінальні музичні твори та їх аранжування;
застосовує:
·
знання та вміння
з аранжування народної музики у власній виконавській творчості
|
Новаторство
в музичному мистецтві
|
Учень
знає і розуміє:
·
особливості
сучасних музичних явищ (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
·
відмінності між рок-оперою,
мюзиклом і класичними музично-театральними жанрами;
·
виражальні засоби
електронної музики;
уміє:
·
розрізняти та
виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон,
авторська пісня);
·
висловлювати
емоційно-ціннісне ставлення до творів сучасного музичного мистецтва;
·
створювати власні музичні
композиції з використанням комп’ютерних
технологій;
застосовує:
·
знання про сучасні музичні
напрями у власній творчій діяльності
|
Наприкінці 7
класу учень виявляє здатність:
·
самостійно
інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв’язок традицій і
новаторства;
·
виконувати
сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний
супровід до них, здійснювати музично-технічне забезпечення шкільних виховних
заходів, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації та у
соціокультурній діяльності;
·
розуміти зв’язок музики з предметами інших освітніх
галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації
та у соціокультурній діяльності;
·
висловлювати критичні
судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них,
аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії,
брати участь у різних видах індивідуальної і колективної музичної діяльності;
·
проявляти
самостійність у процесі пізнання
музичних явищ сучасності, прагнення використовувати інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з
музичного мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності
|
Тематична структура
програми «Образотворче мистецтво» (5 – 7 кл.)
35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний
час
Клас
|
Тема
року
|
Теми
|
5
|
Види
мистецтв
|
Графіка
|
Живопис
|
||
Скульптура.
Декоративно-прикладне мистецтво
|
||
Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами
мистецтва (архітектурою, літературою,
музикою, театром, цирком, кіно)
|
||
6
|
Жанри мистецтва
|
Анімалістичний
жанр. Пейзаж
|
Портретний
жанр
|
||
Побутовий
жанр. Натюрморт
|
||
Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний
|
||
7
|
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
|
Мистецтво в нашому житті
|
Дизайн
|
5
клас.
Види
образотворчого мистецтва
|
|||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
||
Графіка
|
Учень
знає і розуміє:
·
види
графіки;
·
засоби художньої
виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма);
·
вплив освітлення
на виявлення об’єму форми (складові світлотіні);
уміє:
·
обирати формат та
різні варіанти розташування елементів композиції;
·
передавати
природні форми засобами художньої виразності графіки;
·
створювати образи
людей враховуючи масштабність і пропорції;
застосовує:
·
засоби графіки
для створення художніх образів;
·
різні графічні
техніки та матеріали
|
||
Живопис
|
Учень
знає і розуміє:
·
види живопису;
·
засоби художньої
виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота,
відтінок);
·
особливості гармонії кольорів;
уміє:
·
передавати
плановість засобами живопису;
·
утворювати нові
кольори та їхні відтінки;
застосовує :
·
різні техніки
живопису;
·
набуті знання
та уміння з кольорознавства у творчій діяльності
|
||
Скульптура.
Декоративно-прикладне
мистецтво
|
Учень
знає і розуміє:
·
види скульптури;
·
засоби художньої
виразності скульптури (об’єм, форма, фактура);
·
скульптурні
техніки та матеріали;
·
закономірності
стилізації та композиційні особливості творів декоративно-прикладного мистецтва;
·
види орнаментів;
уміє:
·
створювати образи
людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів;
·
стилізувати
природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій
у різних форматах;
·
використовувати
символіку кольорів при створенні декоративних композицій;
застосовує :
·
різні техніки,
прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму у декоративних і
скульптурних композиціях
|
||
Взаємодія
образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
|
Учень
знає і розуміє:
·
особливості засобів художньої виразності різних
видів мистецтва;
·
зв'язок образотворчого та
декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою,
музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
уміє:
·
створювати
композиції з урахуванням особливостей різних видів мистецтва;
застосовує:
·
відповідні засоби
художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій
|
||
Наприкінці
5 класу учень виявляє здатність:
·
розрізняти види
образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, порівнювати засоби
художньої виразності творів образотворчого та декоративно-прикладного
мистецтва, інтерпретувати їх зміст;
·
розуміти взаємодію
образотворчого та
декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою,
літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні
компетентності у художньо-творчій діяльності;
·
виконувати творчі
роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва,
виготовляти сувеніри ( індивідуально, в колі однолітків, в родині);
·
висловлювати
власні судження про образотворче та декоративно-прикладе мистецтво, виявляти
естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з
приводу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, співпрацювати в
групах;
·
проявляти
допитливість у процесі пізнання образотворчого та декоративно-прикладного
мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації про них у
навчально-пізнавальній діяльності
|
|||
6 клас. Жанри образотворчого мистецтва
|
|||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
||
Анімалістичний
жанр.
Пейзаж
|
Учень
знає і
розуміє:
·
особливості анімалістичного і пейзажного жанрів;
·
види пейзажів;
·
закони лінійної та повітряної перспективи;
уміє:
·
створювати образи тварин (площинні та об’ємні, у
статиці та динаміці);
·
передавати уявний простір
засобами лінійної та повітряної
перспективи;
застосовує:
·
прийоми компонування елементів зображення у певному форматі у
процесі створення врівноваженої анімалістичної та пейзажної композиції
|
||
Портретний жанр
|
Учень
знає
і розуміє:
·
особливості портретного жанру;
·
види портрету;
·
послідовність побудови голови
людини на площині;
·
основні пропорції побудови фігури людини (на площині та в об’ємі, у статиці
та динаміці);
уміє:
·
виконувати начерки голови та постаті людини (по пам'яті, за
уявою);
·
створювати образ людини в на площіні та об'ємі;
·
передавати міміку, емоційні
стани, жести людини;
застосовує:
·
художні прийоми для створення
шаржів, карикатур
|
||
Побутовий жанр.
Натюрморт
|
Учень
знає
і розуміє:
·
особливості побутового жанру і натюрморту;
уміє:
·
виконувати пошукові ескізи
варіантів компоновки елементів
натюрморту;
·
спрощувати природні форми до
геометричної подібності;
·
передавати засобами
світлотіні та колірними відношеннями цілісність групи предметів, їх об'єм, освітленість;
·
відтворювати сцени з
повсякденного життя людей у сюжетно-тематичних і декоративних композиціях;
застосовує :
·
різні техніки та матеріали у
процесі виконання натюрморту
|
||
Жанри: історичний,
міфологічний, релігійний,
батальний
|
Учень
знає і
розуміє:
·
особливості історичного, міфологічного, релігійного, батального
жанрів;
·
специфіку компонування
елементів сюжетно-тематичних композицій;
уміє:
·
виконувати замальовки,
начерки, ескізи композиції;
·
створювати сюжетно-тематичні композиції історичного, батального, релігійного, міфологічного жанрів;
·
обирати техніку виконання
залежно від задуму;
застосовує:
·
закони композицїі та кольорознавства при
створенні сюжетно-тематичної картини
|
||
Наприкінці
6 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати твори образотворчого мистецтва різних жанрів;
·
виконувати творчі
роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні
тематичні виставки;
·
розуміти зв’язок образотворчого мистецтва з гуманітарними та
природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у
творчій діяльності;
·
висловлювати
оцінні судження щодо творів образотворчого мистецтва різних жанрів, виявляти
естетичне ставлення до художньої діяльності, брати участь у дискусіях з
приводу мистецтва, порівнювати власну думку з думками інших і толерантно
ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі;
·
проявляти
активність у процесі пізнання образотворчого мистецтва, використовувати у пошуковій діяльності медіаресурси (радіо,
телебачення тощо)
|
|||
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і
новаторства
|
|||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки
учнів
|
||
Мистецтво
в
нашому житті
|
Учень
знає і
розуміє:
·
види архітектури;
·
особливості побудови інтер’єру та екстер’єру;
·
архітектурні пам'ятки рідного
краю, України;
·
види
декоративно-прикладного мистецтва (розпис, вишивка, писанкарство, витинанка,
народна іграшка тощо);
·
значення
оберегової символіки в народному мистецтві;
уміє:
·
зображувати архітектурні споруди, різного призначення (по пам'яті, за уявою);
·
створювати ескізи
архітектурних проектів, інтер’єрів;
·
розробляти ескізи
вишивки з урахуванням традиційної орнаментики та
символіки кольорів;
·
виконувати творчі
роботи в техніці «Витинанка»;
застосовує:
·
елементи декоративного розпису для оформлення виробів; різноманітні
техніки та прийоми в процесі виготовлення писанки
|
||
Дизайн
|
Учень
знає і
розуміє:
·
види дизайну (графічний,
промисловий, ландшафтний, арт-дизайн);
·
особливості
засобів виразності видів дизайну;
уміє:
·
розробляти ескіз дизайну
середовища;
·
проектувати і моделювати
транспортні засоби та побутові вироби, зокрема
на основі природних аналогів;
·
розробляти ескізи одягу з урахуванням традицій і сучасної моди;
·
розробляти ескізи для різних
видів поліграфічної продукції;
застосовує:
·
засоби арт-дизайну у власному житті
|
||
Наприкінці 7 класу
учень виявляє здатність:
·
самостійно
інтерпретувати художні явища сучасності в єдності традицій і новаторства,
розуміти їх зв’язки з природним, соціальним і культурним середовищами;
·
виконувати творчі
роботи з урахуванням особливостей мистецьких явищ сучасності; здійснювати художнє
оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, застосовувати набуті
художні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній
діяльності;
·
розуміти зв’язок
образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей та
застосовувати міжпредметні компетентності
у процесі самореалізації та у
соціокультурній діяльності;
·
висловлювати
критичні судження щодо художніх явищ
сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано
доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у художній і соціокультурній діяльності;
·
проявляти
самостійність у процесі пізнання
художніх явищ сучасності, використовувати
інтернет-ресурси, комп’ютерні програми у пошуково-дослідницькій діяльності
|
|||
Тематична
структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (5 – 7 кл.)
70 год на рік (2 год на тиждень), з них 8 год – резервний
час
Клас
|
Тема року
|
Теми
|
5
|
Види
мистецтвa
|
Народне і професійне мистецтво
|
Взаємодія
і синтез мистецтва
|
||
6
|
Жанри мистецтва
|
Образи природи в мистецьких жанрах
|
Образ людини в
мистецьких жанрах
|
||
7
|
Мистецтво: діалог традицій
і новаторства
|
Мистецтво
у
нашому житті
|
Новітні мистецькі явища
|
||
Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм,
романтизм, реалізм
|
||
Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї,
медіа, реклама)
|
5 клас. Види мистецтва
|
|
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
Народне
і професійне мистецтво
|
Учень
знає і розуміє:
·
основні
засоби музичної виразності, їх
роль у створенні музичного образу;
·
особливості
народних пісень і танців, зв’язок народної і професійної музики;
·
характерні
ознаки вокальної та інструментальної музики;
·
види
та засоби художньої виразності графіки, живопису,
скульптури;
·
особливості
декоративно-прикладного мистецтва, стилізації;
·
види орнаментів і
символіку кольорів;
уміє:
·
виконувати
пісні, зокрема з елементами театралізації, ритмічним супроводом;
·
порівнювати
та інтерпретувати зміст прослуханих вокальних та інструментальних творів програмної
та непрограмної музики;
·
розрізняти
тембри співацьких голосів, українських народних інструментів, інструментів симфонічного
оркестру;
·
створювати
композиції з графіки, живопису, скульптури,
використовуючи різні техніки та матеріали;
·
добирати формат і
варіанти розташування елементів композиції, передавати плановість;
застосовує:
·
набуті
музичні знання та вміння для творчої самореалізації;
·
різні техніки та
матеріали графіки, живопису, скульптури, декоративно-прикладного мистецтва для реалізації творчих задумів
|
Взаємодія і синтез мистецтв
|
Учень
знає і
розуміє:
·
особливості
взаємодії різних видів мистецтва
(музики, образотворчого мистецтва, архітектури, літератури тощо) та специфіку
синтетичного мистецтва (хореографія, театр, цирк, кіно);
уміє:
·
інтерпретувати
образний зміст творів різних видів мистецтва;
·
добирати
тематичні мистецькі колекції, передавати зміст музичних образів у малюнках;
застосовує:
·
знання
особливостей мови різних видів мистецтва та їх взаємозв’язків у процесі
комунікації та художньо-творчої самореалізації
|
Наприкінці
5 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати
зміст творів різних видів мистецтва, усвідомлюючи їх специфіку та взаємодію;
·
виконувати пісні,
зокрема з імпровізованими рухами та ритмічним акомпанементом;
· виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого
та декоративно-прикладного мистецтва;
·
розуміти зв’язок
різних видів мистецтва та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі
художньо-творчої діяльності;
·
висловлювати
власні судження про мистецтво, виявляти естетичне ставлення до мистецької
діяльності, брати участь у міжособистісному спілкуванні, співпрацювати в
малих і великих групах;
·
проявляти
допитливість у процесі пізнання мистецтва, використовувати різні друковані
джерела інформації
у навчально-пізнавальній діяльності
|
6 клас. Жанри мистецтва
|
|||||||||||||||||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
||||||||||||||||
Образ
людини
у мистецьких жанрах
|
Учень
знає і
розуміє:
·
характерні ознаки
камерно-вокальних і хорових жанрів (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія,
літургія та ін.), типи розвитку музики;
·
особливості
жанрів образотворчого мистецтва (портрет, побутовий, історичний, міфологічний, релігійний, батальний);
уміє:
·
виконувати пісні,
імпровізувати нескладний супровід до них;
·
інтерпретувати
образний зміст і визначати форму творів камерно-вокальної і хорової музики
різних жанрів;
·
створювати образи
людини (на площині та в об’ємі, у статиці та
динаміці), дотримуючись пропорцій побудови голови, фігури;
·
створювати сюжетно-тематичні композиції в історичному, міфологічному, релігійному, батальному жанрах, компонувати елементи зображення у певному форматі;
застосовує:
·
набуті знання про
жанри вокальної музики у власній виконавській діяльності;
·
закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у
художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму
|
||||||||||||||||
Образи
природи
у
мистецьких жанрах
|
Учень
знає і
розуміє:
·
характерні ознаки
музичних жанрів – камерно-інструментальних (прелюдія, ноктюрн, рондо,
варіації, етюд-картина, соната тощо) і симфонічних (увертюра, концерт,
симфонія, симфонічна поема, симфонічна сюїта тощо), типи розвитку музики;
·
особливості
жанрів образотворчого мистецтва (пейзаж, натюрморт,
анімалістичний жанр);
уміє:
·
виконувати
народні та композиторські пісні;
·
інтерпретувати
зміст і визначати форму творів камерно-інструментальної та симфонічної музики
різних жанрів;
·
створювати
живописні й графічні пейзажі та натюрморти;
·
створювати образи
тварин (на площині та в
об’ємі, у статиці та динаміці);
·
передавати уявний простір
засобами лінійної та повітряної перспективи;
застосовує:
·
набуті знання про
жанри інструментальної музики у процесі міжособистісного спілкування;
·
набуті знання про
жанри образотворчого мистецтва у процесі інтерпретації художніх творів;
·
закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у
художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму
|
||||||||||||||||
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати
твори мистецтва різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи
розвитку музики;
·
виконувати пісні
різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі), створювати домашню фонотеку, складати програми
шкільних і позашкільних концертів;
·
виконувати творчі
роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні
тематичні виставки;
·
розуміти зв’язок
мистецтва з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні
компетентності у різноманітній творчій діяльності;
·
висловлювати
оцінні судження щодо творів мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне
ставлення
до мистецької діяльності, брати участь у дискусіях,
порівнювати власну думку з думкам інших і толерантно ставитися до них,
виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі;
·
проявляти
активність у процесі пізнання мистецтва, використовувати у пошуковій
діяльності медіаресурси
|
|||||||||||||||||
7 клас. Мистецтво:
діалог традицій і новаторства
|
|||||||||||||||||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
||||||||||||||||
Мистецтво у нашому житті
|
Учень
знає і розуміє:
·
музичну
культуру рідного краю;
·
особливості
аранжування народної та академічної музики;
·
особливості
відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
·
особливості
архітектури як виду мистецтва;
·
найвідоміші
архітектурні пам'ятки рідного краю,
України;
·
особливості
декоративно-прикладного мистецтва (розпис,
писанкарство, вишивка, витинанка, народна іграшка тощо);
уміє:
·
виконувати
пісні, створювати вокальні та інструментальні імпровізації;
·
порівнювати
оригінальні музичні твори та варіанти їх обробок, аранжувань;
·
створювати
архітектурні образи у різних техніках (по пам'яті, за уявою);
·
розробляти ескізи
виробів декоративно-прикладного мистецтва
та виконувати творчі роботи (розпис, вишивка, витинанка, народна
іграшки тощо) з урахуванням традицій;
застосовує:
·
знання
та вміння з аранжування музики у власній виконавській творчості;
·
знання
особливостей архітектури та декоративно-прикладного мистецтва у побуті
|
||||||||||||||||
Новітні мистецькі явища, дизайн
|
Учень
знає і розуміє:
·
особливості
новітніх музичних явищ (джаз, рок, поп , шансон, авторська пісня, мюзикл електронна
музика);
·
види дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний,
арт-дизайн);
уміє:
·
виконувати
вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
·
створювати власні
музичні композиції
з використанням комп’ютерних
технологій;
·
розробляти ескізи
дизайну середовища, транспорту,
побутових виробів, одягу, поліграфічної продукції;
застосовує:
·
знання про новітні
музичні явища у власній творчій діяльності;
·
дизайнерські вміння у власному житті
|
||||||||||||||||
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність:
·
самостійно
інтерпретувати мистецькі явища сучасності, розуміючи їх зв’язок із природним,
соціальним
і культурним середовищами;
·
виконувати
сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний
супровід до них, застосовувати набуті музичні знання і вміння для
самореалізації;
·
виконувати творчі
роботи з використанням досягнень мистецтва сучасності; здійснювати художнє
оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, брати участь у
соціокультурній діяльності;
·
розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших
освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності у
соціокультурній діяльності;
·
висловлювати
критичні судження щодо мистецьких явищ сучасності, виявляти естетичне
ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії,
брати участь у різних видах індивідуальної та колективної мистецької
діяльності;
·
проявляти
самостійність у процесі пізнання явищ
мистецтва сучасності, використовувати інтернет-ресурси,
комп’ютерні програми у
пошуково-дослідній діяльності
|
|||||||||||||||||
Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво»
(8 – 9 кл.)
35 год на рік (1 год на
тиждень), з них 4 год – резервний час
8 клас. Мистецтво
в культурі минулого
|
|||||||||||||||||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
||||||||||||||||
Стилі та
напрями мистецтва
|
Учень
знає і розуміє:
·
особливості
стилів і напрямів мистецтва (античний, візантійський, романський, готика,
Ренесанс);
·
вітчизняні
архітектурні пам’ятки стародавніх епох;
уміє:
·
порівнювати
твори різних видів мистецтва певного стилю чи напряму (античний,
візантійський, романський, готика, Ренесанс);
·
створювати макети
архітектурних споруд і виконувати живописні та графічні композиції у різних
стилях;
застосовує:
·
набуті
знання і вміння у художньо-творчій
діяльності, при виконанні проектів;
·
спеціальну
термінологію під час колективних обговорень явищ мистецтва
|
||||||||||||||||
Стилі та
напрями мистецтва (продовження)
|
Учень
знає і розуміє:
·
особливості
стилів і напрямів мистецтва (бароко,
рококо, класицизм, романтизм, реалізм);
уміє:
·
інтерпретувати
та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів;
·
виконувати ескізи,
композиції, театралізації;
застосовує:
·
знання
і вміння щодо стилів і напрямів мистецтва у художньо-творчій діяльності, при
виконанні індивідуальних і групових проектів;
·
спеціальну
термінологію в процесі міжособистісного спілкування
|
||||||||||||||||
Наприкінці 8 класу учень виявляє здатність:
·
інтерпретувати зміст творів
мистецтва різних видів і стилів відповідно до соціокультурного
контексту;
·
розробляти індивідуальні та колективні проекти з мистецтва різних епох;
·
застосовувати
зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
·
висловлювати особистісно-ціннісне
ставлення щодо мистецтва різних стилів, виявляти комунікативні вміння в
процесі обговорення різних явищ мистецтва в групах, виконувати проекти з мистецтва;
·
здійснювати
самостійну пошукову діяльність щодо мистецтва різних стилів, використовувати
музейні матеріали
|
|||||||||||||||||
9 клас. Мистецтво
у культурі сучасності
|
|||||||||||||||||
Зміст
|
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
|
||||||||||||||||
Стилі та напрями мистецтва (продовження)
|
Учень
знає і розуміє:
·
особливості
стилів і напрямів мистецтва
(імпресіонізм та постімпресіонізм, різновиди модернізму і постмодернізму);
·
спадщину
видатних діячів вітчизняного мистецтва;
уміє:
·
інтерпретувати
та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів;
·
створювати
живописні, графічні та декоративні композиції у різних стилях і напрямах;
застосовує:
·
знання про стилі та напрями мистецтва для
самореалізації, виконання проектів,
у процесі художньо-творчої та
соціокультурної діяльності
|
||||||||||||||||
Екранні мистецтва.
Форми поширення мистецтва
|
Учень
знає і розуміє:
·
види
екранних мистецтв, жанри кіномистецтва;
·
форми
збереження культурної спадщини, роль музеїв та медіа у поширенні мистецтва;
·
найвідоміші
музеї та галереї рідного краю, України, світу;
·
значущість
мистецтва в діалозі культур;
уміє:
·
класифікувати
твори мистецтва різних видів, жанрів, стилів і напрямів;
·
критично
оцінювати сучасні явища культури, зокрема телебачення і рекламу;
·
створювати
ескізи рекламної продукції вітчизняного виробництва;
·
використовувати
комп’ютерні технології, зокрема ресурси Інтернету, для віртуальних екскурсій
музеями України та світу, для виконання проектів;
застосовує:
·
набуті
художні знання і вміння для саморозвитку, естетизації середовища
|
||||||||||||||||
Наприкінці 9 класу учень виявляє здатність:
·
самостійно
інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів, розуміючи їх
значення для розвитку культури;
·
виконувати творчі
роботи та індивідуальні або колективні мистецькі проекти з використанням
традиційних
і комп’ютерних технологій;
·
застосовувати
зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
·
виявляти
особистіно-ціннісне ставлення до художніх явищ сучасності, висловлювати
аргументовані оцінки, брати активну участь у дискусіях, шкільних культурно-мистецьких
заходах;
·
здійснювати
самостійну пошуково-дослідну діяльність щодо мистецьких явищ різних стилів і напрямів,
використовувати комп’ютерні технології для віртуальних екскурсій, презентації
результатів проектної діяльності; створення і
оформлення шкільних музейних колекцій, галерей, віталень
|
Програму розробили:
Людмила Масол, провідний науковий співробітник
лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання Національної
академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук (керівник групи);
Оксана Коваленко, начальник відділу Інституту інноваційних технологій і
змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;
Галина Сотська, докторант відділу педагогічної
естетики та етики Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НAПН України,
кандидат педагогічних наук; старший викладач Житомирського державного
педагогічного університету ім. Івана Франка;
Галина Кузьменко, старший викладач кафедри образотворчого мистецтва і
дизайну Інституту мистецтв
Київського університету імені Бориса Грінченка;
Жанна Марчук, учитель образотворчого мистецтва гімназії № 290 м . Києва, заслужений
учитель України, учитель-методист;
Олена Константинова, вчитель образотворчого мистецтва спеціалізованої школи з
поглибленим вивченням англійської мови № 16
м. Києва, вчитель-методист;
Людмила Паньків, доцент кафедри фортепіанного виконавства і художньої
культури Інституту мистецтв
Національного
педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, кандидат педагогічних наук;
Ірина Гринчук, доцент кафедри інструментального виконавства
Тернопільського національного університету ім. Володимира Гнатюка, кандидат пед. наук;
Надія Новікова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ
ст. № 4 м. Бучі, Київська область, заслужений учитель України, кандидат
педагогічних наук;
Наталія Овіннікова, вчитель музичного мистецтва та
художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 119 м . Києва, вчитель-методист.
Немає коментарів:
Дописати коментар