четвер, 21 січня 2016 р.

МИСТЕЦТВО


МИСТЕЦТВО
ПРОГРАМА ДЛЯ 5 9 КЛАСІВ

Пояснювальна записка
Мистецтво – особлива форма відображення дійсності, естетичний художній феномен, який передає красу навколишнього світу, внутрішнього світу людини через осмислення фундаментальних категорій «краса», «гармонія», «ритм», «пропорційність», «довершеність». Особливості опанування мистецтва в школі пов’язані з його  багатогранним впливом на свідомість і підсвідомість людини, її емоційно-почуттєву сферу, художньо-образне мислення і творчі здібності. Мистецтво сприяє художньо-естетичному розвитку людини та стимулює готовність особистості брати участь у різних формах культурного життя суспільства.

Визначення мети навчання мистецтва в основній школі зумовлене основними функціями мистецтва: естетичною, навчально-пізнавальною, духовно-виховною, комунікативною, емоційно-терапевтичною.
Програма розроблена відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти. Вона ґрунтується на засадах особистісно зорієнтованого, компетентнісного,  діяльнісного та інтегративного підходів. Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних художніх здібностей (музичних, образотворчих та ін.), творчого потенціалу. Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художніх умінь і здатності застосовувати їх у навчальній та соціокультурній практиці. Інтегративний підхід  виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках освітньої галузі та пошуку міжпредметних зв’язків з предметами інших освітніх галузей, інтеграції шкільного навчання мистецтв із соціокультурним середовищем.
Метою навчання мистецтв в основній школі є виховання в учнів ціннісно-світоглядних орієнтацій у сфері мистецтва, розвиток комплексу ключових, міжпредметних і предметних компетентностей у процесі опанування художніх цінностей і способів художньої діяльності, формування потреби в творчому самовираженні та естетичному самовдосконаленні.
Мета досягається шляхом реалізації таких завдань:
·        виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток художніх інтересів, естетичних ідеалів;
·        формування системи художніх знань, яка відображає видову специфіку і взаємодію мистецтв;
·        розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ;
·        стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження, до діалогу;
·        розвиток художніх здібностей, критичного мислення;
·        формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі у соціокультурному житті.
Навчання мистецтва ґрунтується на принципах:
·   наступності між початковою, основною і старшою школою;
·   поєднання загальнолюдського, національного та етнокраєзнавчого аспектів змісту освіти;  
·   інтегративності, спрямованості на поліхудожнє виховання учнів;
·   креативності (пріоритет творчої самореалізації);
·   варіативності змісту, методів, технологій;
·   діалогічності, полікультурності.
Характеристика структури програми та особливості організації навчально-виховного процесу
Структура програми «Мистецтво» зумовлена логікою побудови всього курсу, яка забезпечує цілісність змісту мистецької освіти в основній школі. Логічна послідовність тем за роками навчання (однакова і для автономного викладання музичного та образотворчого мистецтва, і для інтегрованого курсу) охоплює такі ключові естетичні категорії,  як види, жанри, стилі мистецтва. Спільна тематика кожного року розподіляється на окремі теми варіативно, адже  змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з блоків програми: предметів «Музичне мистецтва» і «Образотворче мистецтво» чи інтегрованого курсу «Мистецтво».     
Основні види діяльності учнів на уроках охоплюють художньо-творче самовираження; сприймання, інтерпретацію та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології.
У 5-7 класах пріоритетними є різноманітні форми  практичної діяльності учнів, під час якої відбувається їхнє самовираження у співі, інструментальному музикуванні, малюванні, ліпленні, конструюванні, театралізації тощо. Учні засвоюють особливості мови різних видів мистецтва (5 кл.), палітру жанрів музичного та образотворчого мистецтв (6 кл.), новітні явища в мистецтві в єдності традицій і новаторства (7 кл.). У  8 – ­9 класах учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології (мистецтвознавча і культурологічна пропедевтика).
Окрім внутрішньої галузевої інтеграції, доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технології», «Здоров’я і фізична культура» та ін.  
Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на  навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні й ігрові завдання для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку. Предмети мистецтва в загальноосвітній школі мають важливе естетико-виховне спрямування, якому підпорядковуються дидактичні завдання, тому вчитель має сприяти зростанню  в учнів інтересу до мистецтва, розвитку здатності емоційно реагувати на художні твори і знаходити в них особистісний смисл.  Отже, головне надзавдання вчителя – створити захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб кожний урок став справжнім уроком мистецтва, надихав учнів на творчість – в особистісній і соціокультурній діяльності.
Години резервного часу використовуються на розсуд вчителя –  на відвідування музеїв, виставок, театрів тощо. 
Загальна тематична структура програми

Клас
Тема
Кількість годин на тиждень
Інтегрований курс «Мистецтво»
Музичне мистецтво
Образотворче мистецтво
5
Види мистецтва
1
1

6
Жанри мистецтва
1
1

7
Мистецтво: діалог традицій і новаторства
1
1


Інтегрований курс «Мистецтво»
8
Мистецтво в культурі минулого
1
9
Мистецтво в культурі сучасності
1



Особливості оцінювання результатів навчання
Багатокомпонентність змісту мистецької освіти зумовлює багатофункціональність оцінювання досягнень учнів у цій галузі, єдність діагностичної, коригувальної, стимулюючо-мотиваційної, навчальної, виховної, розвивальної, прогностичної функцій.

Об’єктами перевірки та оцінювання результатів мистецької освіти мають стати основні компетентності:
·   предметні мистецькі (зокрема інтерпретаційні та діяльно-творчі);
·   міжпредметні естетичні (естетичні оцінки й ставлення);
·   ключові (загальнокультурні, інформаційно-комунікативні, соціальні).
Система оцінювання результатів навчання в освітній галузі «Мистецтво» ґрунтується на позитивному ставленні до кожного учня; оцінюється не рівень його недоліків і прорахунків, а  рівень особистісних досягнень.  Як відомо, значну роль у мистецькій сфері відіграють спеціальні художні здібності (музичний слух, вокальні дані, відчуття ритму, кольору, пропорцій, симультанне образне сприймання тощо), які впливають на освітні результати учнів. Тому індивідуальний і диференційований підходи до оцінювання мають надзвичайно важливе значення. Комплексна перевірка та оцінка, яка інтегрує результати різних видів діяльності учнів - інформаційно-пізнавальної, практичної, творчої, - дають змогу вчителеві об’єктивно, але водночас і гуманно (не пригнічуючи особистість) оцінити тих, хто не має яскраво виражених художніх здібностей, проте характеризується сумлінним ставленням до навчання, активністю, ініціативністю.

До основних видів  оцінювання належать:  поточнеиконує діагностичну, стимулюючу  коригуючу функції) і підсумкове (семестрове і річне). Додатковими засобами стимулювання пізнавальної активності учнів є самооцінка та взаємне оцінювання.





Тематична структура програми «Музичне мистецтво» (57 кл.)
35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас
Тема року
Теми
5
Види музичного мистецтва
Музика як вид мистецтва
Народна музика
Професійна музика
Взаємодія музики з іншими видами мистецтва
(образотворче мистецтво, архітектура, література, театр, цирк, кіно)
6
Жанри  музичного мистецтва
Жанри камерно-вокальної музики
Жанри хорової музики
Жанри камерно-інструментальної музики
Жанри симфонічної музики

7

Музика: діалог  традицій і   новаторства
Мистецтво в нашому житті
Новітні музичні явища


5 клас. Види музичного мистецтва
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Музика як вид мистецтва

Народна музика 











Учень
знає і розуміє:
·        основні засоби музичної виразності, їх роль у створенні  музичного образу;
·        особливості народних пісень і танців, народних музичних інструментів;
·        значення музики в житті, зокрема в побуті, медіа-просторі;
уміє:
·        дотримуватися правил співу;
·        виразно виконувати народні пісні з елементами театралізації, зокрема обрядові, побутові, історичні та ін.;
·        створювати найпростіший ритмічний супровід до пісні;
·        інтерпретувати зміст прослуханих музичних творів;
·        розрізняти тембри співацьких голосів, звучання українських народних  інструментів;
 застосовує:
·       музичні знання та вміння у власному житті
Професійна музика

Взаємодія музики
з іншими видами мистецтва
 Учень
 знає і розуміє:
·        характерні ознаки програмної та непрограмної, вокальної та інструментальної, хорової та симфонічної музики;
·        зв’язок народної і професійної музики;
·        особливості взаємодії  музики та інших видів мистецтва (образотворче мистецтво, література, театр, цирк, кіно) ;
·        різновиди ансамблів та оркестрів;
 уміє:
·        порівнювати твори вокальної  та  інструментальної музики;
·        передавати музичні образи в малюнках, пластичних імпровізаціях;
·        орієнтуватися в поняттях «вокальна», «інструментальна», «хорова», «симфонічна музика»;
·        розрізняти тембри інструментів симфонічного оркестру;
·        характеризувати засоби музичної виразності;
·        інтерпретувати зміст музичних творів і творів інших видів мистецтва;
застосовує:
·       музичні знання та вміння, зокрема форми взаємодії музики з іншими видами мистецтва в процесі комунікації
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
·        інтерпретувати зміст музичних творів, зокрема у їх взаємозв’язках з іншими видами мистецтва; передавати враження від музики вербальними, художніми засобами, засобами ритмопластики та театралізації;
·        виконувати пісні  серед однолітків, у родині з рухами та ритмічним акомпанементом;
·        розуміти звязок музики з іншими видами мистецтва, застосовувати міжпредметні компетентності у
процесі художньо-творчої діяльності;
·        висловлювати власні судження про музику та інші види мистецтва, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу музики, співпрацювати в малих і великих групах;
·        проявляти допитливість у процесі пізнання музики, використовувати різні друковані джерела інформації про музичне мистецтво у навчально-пізнавальній та соціокультурній діяльності
6 клас.  Жанри музичного мистецтва
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Жанри камерно-вокальної    музики

Жанри хорової музики



Учень
знає і розуміє:
·        характерні ознаки жанрів камерно-вокальної та хорової музики   (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, меса, літургія та ін.) відповідно до їх призначення;
уміє:
·             порівнювати камерно-вокальні та хорові жанри;
·        виконувати пісні, які виражають різні естетичні почуття;
·        інтерпретувати образний зміст камерно-вокальних і хорових творів;
·        визначати композиційну будову (форму) музичних творів різних   камерно-вокальних і хорових жанрів, типи розвитку;
застосовує:
·              набуті знання про вокальну та хорову музику у власній виконавській діяльності
Жанри камерно- інструментальної музики

Жанри симфонічної музики








Учень
знає і розуміє:
·        характерні ознаки  музичних жанрів    камерно-інструментальних  (прелюдія, скерцо, ноктюрн, етюд, варіації, рондо, соната, квартет та ін.), і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, сюїта та ін.);
·        особливості музичних циклів, поєднання жанрів;
 уміє:
·        співати пісні, зокрема двоголосні;
·        інтерпретувати інструментальні твори різних жанрів, визначати їх композиційну будову (форму), типи розвитку музики;
застосовує:
·        набуті знання про інструментальну музику в процесі міжособистісного спілкування
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
·        інтерпретувати музичні твори різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи розвитку музики;
·        виконувати пісні різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі); 
·        застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації, створення  домашньої фонотеки, складання програм шкільних і позашкільних концертів;
·        розуміти зв’язок музики з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності;
·        висловлювати оцінні судження щодо музики різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до музичної діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку щодо музики з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі;
·        - проявляти активність у процесі пізнання музичного мистецтва, використовувати медіаресурси (радіо, телебачення тощо) у пошуковій діяльності
7 клас.  Мистецтво: діалог традицій і новаторства
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Музичне мистецтво
у нашому житті
Учень
знає і розуміє:
·        музичну культуру рідного краю;
·        особливості аранжування народної та академічної музики;
·        специфіку традиційної та сучасної обробки народної музики;
·        особливості відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
уміє:
·        виразно виконувати пісні, створювати елементарний супровід до них;
·        порівнювати оригінальні музичні твори та їх аранжування;
застосовує:
·        знання та вміння з аранжування народної музики у власній виконавській творчості

Новаторство в музичному  мистецтві
Учень
знає і розуміє:
·        особливості сучасних музичних явищ (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
·        відмінності між рок-оперою, мюзиклом і класичними музично-театральними жанрами;
·        виражальні засоби електронної музики;

уміє:
·        розрізняти та виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
·        висловлювати емоційно-ціннісне ставлення до творів сучасного музичного мистецтва;
·        створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій;
застосовує:
·        знання про сучасні музичні напрями у власній творчій діяльності
Наприкінці  7 класу учень виявляє здатність:
·        самостійно інтерпретувати музику сучасності, розуміючи взаємозв’язок традицій і новаторства;
·        виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них, здійснювати музично-технічне забезпечення шкільних виховних заходів, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній діяльності;
·        розуміти  зв’язок музики з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у процесі самореалізації та у соціокультурній діяльності;
·        висловлювати критичні судження щодо музичних явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію щодо музичних явищ сьогодення під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної і колективної музичної діяльності;
·        проявляти самостійність  у процесі пізнання музичних явищ сучасності, прагнення використовувати  інтернет-ресурси, комп’ютерні програми з музичного мистецтва у пошуково-дослідній і соціокультурній діяльності






Тематична структура  програми «Образотворче мистецтво» (57 кл.)
35 год на рік  (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас
Тема року
Теми
5
Види мистецтв
 Графіка
 Живопис 
Скульптура. Декоративно-прикладне мистецтво
Взаємодія образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтва   (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно)
6
Жанри  мистецтва
Анімалістичний жанр. Пейзаж
Портретний жанр
Побутовий жанр. Натюрморт
Жанри: історичний, міфологічний, релігійний, батальний

7
Мистецтво: діалог     традицій  і новаторства
Мистецтво в нашому житті
Дизайн






5 клас. Види образотворчого мистецтва
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Графіка
Учень
знає  і розуміє:
·        види графіки; 
·        засоби художньої виразності графіки (лінія, штрих, крапка, пляма);
·        вплив освітлення на виявлення об’єму форми (складові світлотіні);
уміє:
·        обирати формат та різні варіанти розташування елементів композиції;
·        передавати природні форми засобами художньої виразності графіки;
·        створювати образи людей враховуючи масштабність і пропорції;
застосовує: 
·        засоби графіки для створення художніх образів;
·        різні графічні техніки та матеріали
Живопис
Учень
знає і розуміє:
·        види живопису;
·        засоби художньої виразності живопису (колір, кольорові сполучення, насиченість, світлота, відтінок);
·        особливості  гармонії кольорів;
уміє:
·        передавати плановість засобами живопису;
·        утворювати нові кольори та їхні відтінки;
застосовує :
·        різні техніки живопису;
·        набуті знання  та уміння з кольорознавства у творчій діяльності
Скульптура.  

Декоративно-прикладне мистецтво
Учень
знає і розуміє:
·        види скульптури;
·        засоби художньої виразності скульптури (об’єм, форма, фактура);
·        скульптурні техніки та матеріали;
·        закономірності стилізації та композиційні особливості  творів декоративно-прикладного мистецтва;
·        види орнаментів;
уміє:
·        створювати образи людей, тварин, сюжетно-тематичні композиції з різних пластичних матеріалів;
·        стилізувати природні форми (тварин, птахів, квітів) для створення декоративних композицій у різних форматах;
·        використовувати символіку кольорів при створенні декоративних композицій;
застосовує :
·        різні техніки, прийоми та матеріали для реалізації творчого задуму у декоративних і скульптурних композиціях
Взаємодія  образотворчого мистецтва з іншими видами мистецтв
Учень
знає і розуміє:
·        особливості засобів художньої виразності різних видів мистецтва;
·        зв'язок образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, музикою, літературою, театром, цирком, кіно);
 уміє:
·        створювати композиції з урахуванням особливостей різних видів мистецтва;
застосовує:
·        відповідні засоби художньої виразності, техніки та матеріали для створення композицій
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
·        розрізняти види образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, порівнювати засоби художньої виразності творів образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, інтерпретувати їх зміст;
·        розуміти взаємодію образотворчого та  декоративно-прикладного мистецтва з іншими видами мистецтва (архітектурою, літературою, музикою, театром, цирком, кіно) та застосовувати міжпредметні компетентності у художньо-творчій діяльності;
·        виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, виготовляти  сувеніри ( індивідуально, в  колі однолітків, в родині);
·        висловлювати власні судження про образотворче та декоративно-прикладе мистецтво, виявляти естетичне ставлення до них, брати участь у міжособистісному спілкуванні з приводу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, співпрацювати в групах;
·        проявляти допитливість у процесі пізнання образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації про них у навчально-пізнавальній діяльності
6 клас. Жанри образотворчого мистецтва
Зміст
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Анімалістичний      жанр.
Пейзаж
Учень
знає  і розуміє:
·        особливості анімалістичного і пейзажного жанрів;
·        види пейзажів;
·        закони лінійної та повітряної перспективи;
уміє:
·        створювати образи тварин (площинні та об’ємні, у статиці та динаміці);
·        передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної  перспективи;
застосовує:
·        прийоми компонування елементів зображення у певному форматі у процесі створення врівноваженої анімалістичної та пейзажної композиції
Портретний   жанр
Учень
знає і розуміє:
·        особливості портретного жанру;
·        види портрету;
·        послідовність побудови голови людини на площині;
·        основні пропорції побудови фігури людини (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці);
уміє:
·        виконувати начерки голови та постаті людини (по пам'яті, за уявою);
·        створювати образ людини в на площіні та об'ємі;
·        передавати міміку, емоційні стани, жести людини;
застосовує:  
·        художні прийоми для створення шаржів, карикатур
Побутовий жанр.
Натюрморт
Учень
знає і розуміє:
·        особливості побутового жанру і натюрморту;
уміє:
·        виконувати пошукові ескізи варіантів компоновки  елементів натюрморту;
·        спрощувати природні форми до геометричної подібності;
·        передавати засобами світлотіні та колірними відношеннями цілісність групи предметів, їх об'єм, освітленість;
·        відтворювати сцени з повсякденного життя людей у  сюжетно-тематичних  і декоративних композиціях;
застосовує :
·        різні техніки та матеріали у процесі виконання натюрморту
Жанри: історичний,   міфологічний,  релігійний, батальний
Учень
знає і розуміє:
·        особливості  історичного,  міфологічного,  релігійного,  батального  жанрів;
·        специфіку компонування елементів сюжетно-тематичних композицій;
уміє:
·        виконувати замальовки, начерки, ескізи композиції;
·        створювати сюжетно-тематичні композиції  історичного, батального,  релігійного, міфологічного жанрів;
·        обирати техніку виконання залежно від задуму;
застосовує: 
·        закони композицїі та кольорознавства при створенні  сюжетно-тематичної картини
Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
·        інтерпретувати  твори образотворчого мистецтва  різних жанрів;
·        виконувати творчі роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки;
·        розуміти звязок образотворчого мистецтва з гуманітарними та природничими дисциплінами, застосовувати міжпредметні компетентності у творчій  діяльності;
·        висловлювати оцінні судження щодо творів образотворчого мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення до художньої діяльності, брати участь у дискусіях з приводу мистецтва, порівнювати власну думку з думками інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу  у груповій роботі;
·        проявляти активність у процесі пізнання образотворчого мистецтва,  використовувати  у пошуковій діяльності медіаресурси (радіо, телебачення тощо)
7 клас.  Мистецтво: діалог традицій і новаторства
Зміст
Державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Мистецтво в
 нашому житті

Учень
знає і розуміє:
·        види архітектури;
·        особливості побудови  інтер’єру та екстер’єру;
·        архітектурні пам'ятки рідного краю, України;
·        види декоративно-прикладного мистецтва (розпис, вишивка, писанкарство, витинанка, народна іграшка тощо);
·        значення оберегової символіки в народному мистецтві;
уміє:
·        зображувати  архітектурні споруди, різного призначення (по пам'яті, за уявою);
·        створювати ескізи архітектурних проектів, інтер’єрів;
·        розробляти ескізи вишивки з урахуванням традиційної орнаментики та символіки кольорів;
·        виконувати творчі роботи в техніці «Витинанка»;
застосовує:
·        елементи декоративного розпису для оформлення виробів; різноманітні техніки та прийоми в процесі виготовлення писанки
Дизайн
Учень
знає і розуміє:
·        види дизайну (графічний, промисловий,  ландшафтний,  арт-дизайн);
·        особливості засобів виразності видів дизайну;
уміє:
·        розробляти ескіз дизайну середовища;  
·        проектувати і моделювати транспортні засоби та побутові вироби, зокрема 
на основі природних аналогів;
·        розробляти ескізи одягу  з урахуванням традицій і сучасної моди;
·        розробляти ескізи для різних видів поліграфічної продукції;
застосовує:  
·        засоби арт-дизайну у власному житті
Наприкінці  7 класу  учень виявляє здатність:
·        самостійно інтерпретувати художні явища сучасності в єдності традицій і новаторства, розуміти їх зв’язки з природним, соціальним і культурним середовищами;  
·        виконувати творчі роботи з урахуванням особливостей мистецьких явищ сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, застосовувати набуті художні знання і вміння для самореалізації та у соціокультурній діяльності; 
·        розуміти  зв’язок  образотворчого мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності  у процесі самореалізації  та у соціокультурній діяльності;
·        висловлювати критичні судження щодо художніх явищ  сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у художній  і соціокультурній діяльності;
·        проявляти самостійність  у процесі пізнання художніх явищ сучасності, використовувати  інтернет-ресурси, компютерні програми у пошуково-дослідницькій діяльності











Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (5 7 кл.)
70 год на рік  (2 год на тиждень), з них 8 год – резервний час

Клас

Тема року
Теми
5

Види мистецтвa
Народне і професійне мистецтво
Взаємодія і синтез мистецтва 
6

Жанри мистецтва
Образи природи в мистецьких жанрах
Образ людини  в мистецьких жанрах
  7

Мистецтво: діалог  традицій 
  і новаторства
Мистецтво у нашому житті
Новітні мистецькі явища
Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм,   реалізм
Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама)








5 клас. Види мистецтва
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Народне
і професійне  мистецтво

Учень
знає і розуміє:
·        основні засоби музичної виразності, їх роль у створенні  музичного образу;
·        особливості народних пісень і танців, зв’язок народної і професійної музики;
·        характерні ознаки вокальної та інструментальної музики;
·        види та засоби художньої виразності графіки, живопису, скульптури;
·        особливості декоративно-прикладного мистецтва, стилізації;
·        види орнаментів і символіку кольорів;
уміє:
·        виконувати пісні, зокрема з елементами театралізації, ритмічним супроводом;
·        порівнювати та інтерпретувати зміст прослуханих вокальних та інструментальних творів програмної та непрограмної музики;
·        розрізняти тембри співацьких голосів, українських народних  інструментів, інструментів симфонічного оркестру;  
·        створювати композиції з графіки, живопису, скульптури, використовуючи різні техніки та матеріали;
·        добирати формат і варіанти розташування елементів композиції, передавати плановість;
застосовує:
·        набуті музичні знання та вміння для творчої самореалізації;
·        різні техніки та матеріали графіки, живопису, скульптури, декоративно-прикладного  мистецтва для реалізації творчих задумів
Взаємодія і синтез мистецтв
Учень
знає і розуміє:
·        особливості взаємодії  різних видів мистецтва (музики, образотворчого мистецтва, архітектури, літератури тощо) та специфіку синтетичного мистецтва (хореографія, театр, цирк, кіно);
уміє:
·        інтерпретувати образний зміст творів різних видів мистецтва;
·        добирати тематичні мистецькі колекції, передавати зміст музичних образів у малюнках;
застосовує:
·        знання особливостей мови різних видів мистецтва та їх взаємозв’язків у процесі комунікації та художньо-творчої самореалізації
Наприкінці 5 класу учень виявляє здатність:
·       інтерпретувати зміст творів різних видів мистецтва, усвідомлюючи їх специфіку та взаємодію;
·       виконувати пісні, зокрема з імпровізованими рухами та ритмічним акомпанементом;
·       виконувати творчі роботи у різних видах образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва;
·       розуміти зв’язок різних видів мистецтва та застосовувати міжпредметні компетентності у процесі художньо-творчої діяльності;
·       висловлювати власні судження про мистецтво, виявляти естетичне ставлення до мистецької діяльності, брати участь у міжособистісному спілкуванні, співпрацювати в малих і великих групах;
·       проявляти допитливість у процесі пізнання мистецтва, використовувати різні друковані джерела інформації
у навчально-пізнавальній діяльності













6 клас. Жанри мистецтва
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Образ людини 
у  мистецьких жанрах
Учень
знає і розуміє:
·        характерні ознаки камерно-вокальних і хорових жанрів (пісня, гімн, романс, кантата, ораторія, літургія та ін.), типи розвитку музики;
·        особливості жанрів образотворчого мистецтва (портрет, побутовий,  історичний,   міфологічний, релігійний, батальний);
уміє:
·        виконувати пісні, імпровізувати нескладний супровід до них;
·        інтерпретувати образний зміст і визначати форму творів камерно-вокальної і хорової музики різних жанрів;
·        створювати образи людини (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці), дотримуючись пропорцій побудови голови, фігури;
·        створювати сюжетно-тематичні композиції  в історичному, міфологічному, релігійному, батальному  жанрах, компонувати елементи зображення у певному форматі;
застосовує:
·        набуті знання про жанри вокальної музики у власній виконавській діяльності;
·        закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму
Образи природи
у мистецьких  жанрах

Учень
знає і розуміє:
·        характерні ознаки музичних жанрів – камерно-інструментальних (прелюдія, ноктюрн, рондо, варіації, етюд-картина, соната тощо) і симфонічних (увертюра, концерт, симфонія, симфонічна поема, симфонічна сюїта тощо), типи розвитку музики;
·        особливості жанрів образотворчого мистецтва (пейзаж, натюрморт, анімалістичний жанр);
уміє:
·        виконувати народні та композиторські пісні;
·        інтерпретувати зміст і визначати форму творів камерно-інструментальної та симфонічної музики різних жанрів;
·        створювати живописні й графічні пейзажі та натюрморти;
·        створювати образи тварин (на площині та в об’ємі, у статиці та динаміці);
·        передавати уявний простір засобами лінійної та повітряної перспективи;
застосовує:
·        набуті знання про жанри інструментальної музики у процесі міжособистісного спілкування;
·        набуті знання про жанри образотворчого мистецтва у процесі інтерпретації художніх творів;
·        закони кольорознавства, прийоми композиції, техніки та матеріали у художньо-практичній діяльності відповідно до творчого задуму

Наприкінці 6 класу учень виявляє здатність:
·        інтерпретувати твори мистецтва різних жанрів, усвідомлюючи єдність змісту і форми, типи розвитку музики;
·        виконувати пісні різних жанрів (соло, в ансамблі, хорі), створювати  домашню фонотеку, складати програми шкільних і позашкільних концертів;
·        виконувати творчі роботи у різних жанрах образотворчого мистецтва, оформлювати шкільні тематичні виставки;
·        розуміти зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей і застосовувати міжпредметні компетентності у різноманітній творчій діяльності;
·        висловлювати оцінні судження щодо творів мистецтва різних жанрів, виявляти естетичне ставлення
до мистецької діяльності, брати участь у дискусіях, порівнювати власну думку з думкам інших і толерантно ставитися до них, виявляти ініціативу та взаємодопомогу у груповій роботі;
·        проявляти активність у процесі пізнання мистецтва, використовувати у пошуковій діяльності медіаресурси
7 клас. Мистецтво: діалог традицій і новаторства
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Мистецтво у нашому житті
Учень
знає і розуміє:
·        музичну культуру рідного краю;
·        особливості аранжування народної та академічної музики;
·        особливості відображення етнічних мотивів у класичній і сучасній музиці;
·        особливості архітектури як виду мистецтва;
·        найвідоміші архітектурні пам'ятки рідного краю, України;
·        особливості декоративно-прикладного мистецтва (розпис, писанкарство, вишивка, витинанка, народна іграшка тощо);
уміє:
·        виконувати пісні, створювати вокальні та інструментальні імпровізації;
·        порівнювати оригінальні музичні твори та варіанти їх обробок, аранжувань;
·        створювати архітектурні образи у різних техніках (по пам'яті, за уявою);
·        розробляти ескізи виробів декоративно-прикладного мистецтва та виконувати творчі роботи (розпис, вишивка, витинанка, народна іграшки тощо) з урахуванням традицій;
застосовує:
·        знання та вміння з аранжування музики у власній виконавській творчості;
·        знання особливостей архітектури та декоративно-прикладного мистецтва у побуті
Новітні мистецькі  явища, дизайн
Учень
знає і розуміє:
·        особливості новітніх музичних явищ (джаз, рок, поп , шансон, авторська пісня, мюзикл електронна музика);
·        види дизайну (графічний, промисловий, ландшафтний, арт-дизайн);
уміє:
·        виконувати вокальні твори сучасних напрямів (джаз, рок, поп, шансон, авторська пісня);
·        створювати власні музичні композиції з використанням комп’ютерних технологій;
·        розробляти ескізи дизайну середовища, транспорту, побутових виробів, одягу, поліграфічної продукції;
застосовує:
·        знання про новітні музичні явища у власній творчій діяльності;
·        дизайнерські вміння у власному житті
Наприкінці 7 класу учень виявляє здатність:
·        самостійно інтерпретувати мистецькі явища сучасності, розуміючи їх зв’язок із природним, соціальним
 і культурним середовищами; 
·        виконувати сучасні вокальні твори, зокрема мовою оригіналу, створювати елементарний музичний супровід до них, застосовувати набуті музичні знання і вміння для самореалізації;
·        виконувати творчі роботи з використанням досягнень мистецтва сучасності; здійснювати художнє оформлення шкільних і позашкільних виховних заходів, брати участь у соціокультурній діяльності;  
·        розуміти  зв’язок мистецтва з предметами інших освітніх галузей та застосовувати міжпредметні компетентності у соціокультурній діяльності;
·        висловлювати критичні судження щодо мистецьких явищ сучасності, виявляти естетичне ставлення до них, аргументовано доводити власну позицію під час дискусії, брати участь у різних видах індивідуальної та колективної мистецької діяльності;
·        проявляти самостійність  у процесі пізнання явищ мистецтва сучасності, використовувати  інтернет-ресурси, компютерні програми у пошуково-дослідній діяльності


Тематична структура програми інтегрованого курсу «Мистецтво» (8 9 кл.)
35 год на рік (1 год на тиждень), з них 4 год – резервний час
Клас
Тема року
Теми

8
Мистецтво в культурі  минулого
Стилі та напрями мистецтва стародавніх епох і цивілізацій: античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс


Стилі та напрями мистецтва: бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм

9
Мистецтво в культурі сучасності
Стилі та напрями мистецтва: імпресіонізм і постімпресіонізм, модернізм
  і постмодернізм


Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва (музеї, медіа, реклама)



8 клас. Мистецтво в культурі минулого
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Стилі та напрями мистецтва
Учень
знає і розуміє:
·        особливості стилів і напрямів мистецтва (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс);
·        вітчизняні архітектурні пам’ятки стародавніх епох;
уміє:
·        порівнювати твори різних видів мистецтва певного стилю чи напряму (античний, візантійський, романський, готика, Ренесанс);
·        створювати макети архітектурних споруд і виконувати живописні та графічні композиції у різних стилях;
застосовує:
·        набуті знання і вміння у художньо-творчій діяльності, при виконанні  проектів;
·        спеціальну термінологію під час колективних обговорень явищ мистецтва
Стилі та напрями мистецтва (продовження)
Учень
знає і розуміє:
·        особливості стилів і напрямів  мистецтва (бароко, рококо, класицизм, романтизм, реалізм);
уміє:
·        інтерпретувати та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів;
·        виконувати ескізи, композиції, театралізації;
застосовує:
·        знання і вміння щодо стилів і напрямів мистецтва у художньо-творчій діяльності, при виконанні індивідуальних і групових проектів;
·        спеціальну термінологію в процесі міжособистісного спілкування
Наприкінці 8 класу учень виявляє здатність:
·        інтерпретувати зміст творів  мистецтва різних видів і стилів відповідно до соціокультурного контексту;
·        розробляти індивідуальні та колективні проекти з мистецтва різних епох;
·        застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
·        висловлювати особистісно-ціннісне ставлення щодо мистецтва різних стилів, виявляти комунікативні вміння в процесі обговорення різних явищ мистецтва в групах,  виконувати проекти з мистецтва;
·        здійснювати самостійну пошукову діяльність щодо мистецтва різних стилів, використовувати музейні матеріали
9 клас. Мистецтво у культурі сучасності
Зміст
Державні вимоги  до рівня загальноосвітньої підготовки учнів
Стилі та напрями мистецтва (продовження)
Учень
знає і розуміє:
·        особливості стилів і напрямів  мистецтва (імпресіонізм та постімпресіонізм, різновиди модернізму і постмодернізму);
·        спадщину видатних діячів вітчизняного мистецтва;
уміє:
·        інтерпретувати та порівнювати твори мистецтва різних стилів і напрямів;
·        створювати живописні, графічні та декоративні композиції у різних стилях і напрямах;
застосовує:
·        знання про стилі та напрями мистецтва для самореалізації, виконання проектів,
у процесі художньо-творчої та соціокультурної діяльності
      Екранні мистецтва.
Форми поширення мистецтва
Учень
знає і розуміє:
·        види екранних мистецтв, жанри кіномистецтва;
·        форми збереження культурної спадщини, роль музеїв та медіа у поширенні мистецтва;
·        найвідоміші музеї та галереї рідного краю, України, світу;
·        значущість мистецтва в діалозі культур;
уміє:
·        класифікувати твори мистецтва різних видів, жанрів, стилів і напрямів;
·        критично оцінювати сучасні явища культури, зокрема телебачення і рекламу;
·        створювати ескізи рекламної продукції вітчизняного виробництва;
·        використовувати комп’ютерні технології, зокрема ресурси Інтернету, для віртуальних екскурсій музеями України та світу, для виконання проектів;
застосовує:
·        набуті художні знання і вміння для саморозвитку, естетизації середовища
Наприкінці 9 класу учень виявляє здатність:
·        самостійно інтерпретувати зміст творів мистецтва різних видів і стилів, розуміючи їх значення  для розвитку культури;
·        виконувати творчі роботи та індивідуальні або колективні мистецькі проекти з використанням традиційних
 і компютерних технологій;
·        застосовувати зв’язки між різними видами мистецтва у художньо-творчій діяльності;
·        виявляти особистіно-ціннісне ставлення до художніх явищ сучасності, висловлювати аргументовані оцінки, брати активну участь у дискусіях, шкільних культурно-мистецьких заходах;
·        здійснювати самостійну пошуково-дослідну діяльність щодо  мистецьких явищ різних стилів і напрямів, використовувати комп’ютерні технології для віртуальних екскурсій, презентації результатів проектної діяльності; створення і оформлення шкільних музейних колекцій, галерей, віталень 



Програму розробили:

Людмила Масол, провідний науковий співробітник лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, кандидат педагогічних наук (керівник групи); 
Оксана Коваленко, начальник відділу Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;
Галина Сотська, докторант відділу педагогічної естетики та етики Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих НAПН України, кандидат педагогічних наук; старший викладач Житомирського державного педагогічного університету ім. Івана Франка;
Галина Кузьменко, старший викладач кафедри образотворчого мистецтва і дизайну Інституту мистецтв
Київського університету імені Бориса Грінченка;
Жанна Марчук, учитель образотворчого мистецтва гімназії № 290 м. Києва, заслужений учитель України, учитель-методист;
Олена Константинова, вчитель образотворчого мистецтва спеціалізованої школи з поглибленим вивченням англійської мови № 16
м. Києва, вчитель-методист;
Людмила Паньків, доцент кафедри фортепіанного виконавства і художньої культури Інституту мистецтв
 Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова, кандидат  педагогічних наук;
Ірина Гринчук, доцент кафедри інструментального виконавства Тернопільського національного університету ім. Володимира Гнатюка, кандидат пед. наук;
Надія Новікова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 4 м. Бучі, Київська область, заслужений учитель України, кандидат педагогічних наук;
Наталія Овіннікова, вчитель музичного мистецтва та художньої культури ЗОШ І– ІІІ ст. № 119 м. Києва, вчитель-методист.


 
   

Немає коментарів:

Дописати коментар